Notice: Undefined index: cookie_filters_posts in /home/runcloud/webapps/dev-wam/wp-content/themes/wam/template-parts/navigation/navigation-filtres.php on line 29

BronHet Nieuwsblad

Nieuw fietsdeelsysteem oBike gelanceerd

BRUSSEL – Voortaan kunnen Brusselse fietsers ook gebruikmaken van de oBike. Het gaat om free-floating waarbij gebruikers niet meer op zoek moeten naar een station. Maar is er naast Villo! wel nood aan nog een deelfietssysteem?

Sinds een week is het stadsbeeld een nieuwe soort fiets rijker. De oBike komt vanuit Singapore overgewaaid en vond ondertussen al zijn weg in andere steden als Zürich, München, Londen, Rotterdam en Melbourne. Anders dan de Villo!, dat andere deelfietssysteem in Brussel, werkt oBike niet met vaste stations.

Dat heet free-floating. “Met de smartphone kan je een fiets vinden en ontgrendelen”, zegt Hugo Yu van oBike. “Om de fiets nadien weg te zetten hoef je niet meer naar een vaste standplaats toe zoeken. Je kan hem overal kwijt, maar wel op een legale manier. Eens vastgezet rekent de applicatie automatisch af.”

Momenteel zijn er 500 oBikes in Brussel, voornamelijk in het centrum van de stad. De vraag is echter of er wel behoefte is aan nog een systeem van deelfietsen. Villo! kent immers al een groot succes met zowat 5.000 fietsen en 360 stations.

Vandalisme

“De fietsen zijn wel op veel plaatsen beschikbaar, maar kunnen je niet exact naar je bestemming brengen. Gebruikers moeten steeds op zoek naar een station om hun fiets kwijt te kunnen. En met wat pech is dat station volzet of is er bij de start zelfs geen fiets beschikbaar”, zegt Yu. “Daar wilden we op inspelen met de oBike. En we bieden gebruikers een extra alternatief voor de wagen aan. We zien onszelf niet bepaald als concurrentie voor de Villo!.”

In andere steden bleek het systeem al goed in de smaak te vallen, maar zijn er ook minpunten. Zo kampt oBike bijvoorbeeld in Nederland met heel wat vandalisme. “Dat kunnen we onmogelijk helemaal uitsluiten. Maar er is wel iemand vast in dienst die rond rijdt in de stad en de fietsen controleert of herstelt waar nodig”, zegt Yu. “En we werken met een puntensysteem bij de gebruikers. Als we bijvoorbeeld zien dat gebruikers hun fiets niet correct achterlaten krijgen ze minpunten.”

“Geen wildgroei van fietsen”

Bij de Fietsersbond reageren ze gematigd op de komst van oBike. “We stellen vast dat Villo! wel aan zijn groeidrempel zit”, zegt Mikaël Van Eeckhoudt van de Fietsersbond. “Dus als je de gebruikers optimaal wil ondersteunen moet je ofwel extra stations aanreiken ofwel een ander systeem uitwerken. Het voordeel van de oBike is natuurlijk dat er geen standplaats nodig is. Het nadeel is dan weer dat er niet steeds een fiets in de buurt is. Het is voorlopig nog koffiedik kijken wat het publiek er van gaat vinden. Iedere bijkomende oplossing voor het mobiliteitsprobleem zien we graag tegemoet. Maar we moeten ook zien dat we niet in een wildgroei van fietsen terechtkomen want dat kan ook storend overkomen in een stad.”