Notice: Undefined index: cookie_filters_posts in /home/runcloud/webapps/dev-wam/wp-content/themes/wam/template-parts/navigation/navigation-filtres.php on line 29
#

Twee wielen die het stramien ‘metro, werk, slapen’ omgooien

Hoewel deelwagens steeds meer gebruikers weten te verleiden, winnen ook andere alternatieve vervoersmiddelen aan succes, waaronder de – eigen of gedeelde – fiets, scooter of step.

Veel steden hebben al langer een gamma deelfietsen geïntegreerd in hun stedelijk netwerk. Dit is sinds 2009 het geval in Brussel met Villo, eigendom van JCDecaux en wereldmarktleider in de verhuur van zelfbedieningsfietsen: in de 360 stations verspreid over de negentien gemeenten van de stad staan in het totaal 5.000 deelfietsen ter beschikking van de 37.500 abonnees. In Antwerpen levert Velo Antwerpen dezelfde dienst. Andere steden, zoals Gent, geven dan weer de voorkeur aan de oplossing Blue-bike. Blue-bike, dat onlangs werd overgedragen van de NMBS aan De Lijn, is een fietsverhuurdienst die gevestigd is in 57 stations in België, vaak aan de uitgang van het station. In tegenstelling tot een dienst als Villo of Velo Antwerpen moet de fiets in dit geval terugkeren naar de oorspronkelijke locatie. In Namen stellen 31 stations van de keten Li Bia vélo (‘de mooie fiets’ in het Waals) meer dan 240 fietsen ter beschikking.

Recenter hebben nieuwe marktspelers hun fietsvloot in gebruik genomen. We hebben het dan niet meer over stations waar fietsen geparkeerd staan, maar over fietsen die volgens het ‘free floating’-principe worden aangeboden en die je ontgrendelt met je smartphone. Het grote gevaar voor deze fietsvloot is vandalisme. Gobee bike mocht dit onlangs ondervinden en moest zich daardoor terugtrekken uit Brussel en andere steden in de wereld. Momenteel rest er nog Billy bike, dat in Brussel een testfase met 160 lichtblauwe en zwarte fietsen uitvoert. O bike biedt zijn ‘free floating’ fietsservice dan weer wereldwijd aan en is sinds eind 2017 in Brussel aanwezig met 900 oranje en grijze fietsen.

Naast deelfietsen met of zonder vaste standplaats, vindt men ook gedeelde elektrische scooters. Europcar heeft zijn aanbod Scooty gelanceerd in Brussel en Antwerpen, terwijl D’Ieteren in Antwerpen 25 elektrische scooters in het verkeer bracht onder de merknaam Poppy dat ook zuiver elektrische deelwagens inzet. Liefhebbers zullen merken dat het initiatief ‘Start2ride’ (http://www.start2ride.be) van FEBIAC het gebruik van tweewielers makkelijker maakt dankzij een programma in zes stappen.

Nog innovatiever is het gamma deelsteps dat onlangs in België is gelanceerd en reeds operationeel is in Antwerpen, Brussel en Luik. De onderneming Troty, die ook aanwezig is in Madrid en Warschau, heeft zijn elektrische steps ingezet volgens het ‘free floating’-principe, en dat volgens een model vergelijkbaar met zijn Amerikaanse grote broer ‘bird’ (bird.co), dat reeds een vaste waarde is in Amerika en Parijs.

Al deze oplossingen moeten de gebruiker ertoe aanzetten om deze alternatieven, die ook compatibel zijn met andere vervoersmiddelen, te testen. Het is essentieel om over verschillende oplossingen te beschikken voor dezelfde rit. De toekomst van intermodaliteit hangt af van de uitbreiding van dit aanbod en de intensivering van het gebruik ervan.


Met de steun van ...