Notice: Undefined index: cookie_filters_posts in /home/runcloud/webapps/dev-wam/wp-content/themes/wam/template-parts/navigation/navigation-filtres.php on line 29
#

Deelwagens in de lift!

Volgens Parking Brussels, het agentschap dat de parkings in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beheert, waren er in 2017 in het totaal 218 stations met meer dan 620 voertuigen van de drie merken die momenteel een gedeeld wagenpark aanbieden in Brussel: Cambio, Ubeequo en Zen Car. Dit aanbod moet nog worden vermeerderd met de 570 ‘free floating’-voertuigen aangeboden door twee andere spelers: DriveNow en Zip Car. Samen hebben deze spelers meer dan 25.000 leden in Brussel.

Zowel bij de auto’s met vaste standplaats als bij de ‘free floating’-voertuigen, blijft het gebruikspercentage toenemen. Beide concepten vullen elkaar perfect aan. We stellen vast dat wagens met vaste standplaats doorgaans voor langere ritten worden gebruikt, terwijl ‘free floating’-auto’s of -scooters eerder voor kortere ritten worden ingezet. Ook het abonnementsprincipe is anders. Bij ‘free floating’ betaal je per minuut en is er geen abonnement. Voor wagens met een vaste standplaats bestaan er abonnementen, tariefplannen en pakketten (soms van enkele uren).

Tegen 2020 willen de aanbieders 800 plaatsen voor auto’s met vaste standplaats hebben terwijl ‘free floating’-bedrijven hun dekkingsgebied en hun wagenpark voortdurend uitbreiden.

Ook in andere steden groeit het aanbod. In Antwerpen beschikt het rode wagenpark van Poppy over 350 ‘free floating’ voertuigen. Ook vinden we de wagens van Bolides in Gent, Antwerpen en Leuven.

Onder particulieren worden er eveneens wagens gedeeld. Dat gebeurt doorgaans via digitale platformen zoals Wibee, Drivy, Cozycar, Carasap en CarAmigo om enkel de bekendste te noemen. Ook carpoolen wordt via deze weg aangemoedigd door spelers die apps zoals Taxistop, ComOn, Karzoo, Kowo en Bla-bla Car aanbieden.

Opvallend aan het autodeelconcept is het gebruiksniveau van deze voertuigen. In Brussel blijft een privéwagen gemiddeld 97,9% van de tijd stilstaan. Het gebruiksniveau bedraagt dus slechts 2,1%, terwijl dat van de auto’s met vaste standplaats gemiddeld 30,3% bedraagt en dat van ‘free floating’-voertuigen 7,2%.

Het gebruik van deelwagens in de stad zal de komende jaren ongetwijfeld bijdragen tot een betere mobiliteit, net als het openbaar vervoer, de fiets of andere, nog te zeldzame alternatieven zoals de deelscooters, eenwielers, elektrische steps en hoverboards.


Met de steun van ...